به گزارش شیك بار رئیس كمیسیون اصل نود مجلس از خودداری دولت برای پرداخت نیمی از حق بیمه رانندگان كامیون كه بر مبنای قانون باید از محل هدفمندی یارانه ها پرداخت می شده، اطلاع داد.
داوود محمدی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره مشكلات رانندگان ناوگان حمل و نقل باری سنگین (كامیون) درباره اقتصادی نبودن حمل و نقل عمومی بار تصریح كرد: یكی از دغدغه های رانندگان كامیون ها، بیمه آنهاست كه از محل بند ب ماده ۷ قانون هدفمندی یارانه ها، ۱۳. ۵ درصد از ۲۷ درصد سهم راننده ها را دولت باید پرداخت كند. در این خصوص به تازگی اعلام شده است كه امكان اجرای این قانون وجود ندارد. اگر اینطور است، دولت باید برای این مشكل فكری كند و اجرای آن را در اولویت قرار دهد.
وی درباره قیمت سوخت تاكید كرد: باید بین حمل و نقل عمومی و خصوصی تفكیك قائل شویم و رانندگانی كه در عرصه حمل و نقل عمومی فعالیت دارند باید از تسهیلات بیشتری برخوردار شوند.
رئیس كمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینكه عمر ناوگان حمل و نقل باری ما بالاست، ادامه داد: هم اكنون میانگین عمر ناوگان كامیون باری كشور ۱۵. ۱ سال، اتوبوس ها بالای ۱۰ سال، ناوگان مینی بوسرانی بیش از ۲۴ سال و عمر وانت بارها ۸ سال است كه نشان داده است استهلاك بالایی داشته و علاوه بر آلایندگی محیط زیست، باعت افزایش مصرف سوخت و غیر اقتصادی بودن حمل و نقل می گردد.
نماینده مردم قزوین در مجلس خاطرنشان كرد: برای حل این مشكلات باید با استفاده از بند «گ» تبصره ۱۳ قانون بودجه امسال (درآمدهای حاصل از صرفه جویی در مصرف سوخت) با اقداماتی همچون اعطای تسهیلات ارزان قیمت به نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای بار، قدم هایی در این رابطه برداشته شود.
وی با تاكید بر اینكه میزان عملكرد حمل و نقل عمومی بار در كشور ضعیف است خاطرنشان كرد: بعنوان مثال كامیون های ایرانی در سال تنها ۷۰ سفر به صورت میانگین سفارش حمل بار دارند كه سبب شده تردد كامیون ها اقتصادی نباشد این در شرایطی است كه میانگین تردد كامیون در جاده های اتحادیه اروپا، ۲۵۰ سفر در سال است كه ما با این رقم فاصله بسیاری داریم.