معاون سازمان بنادر خبر داد
نفتكش ایرانی بزودی آزاد می شود، سوآپ نفتی بندر نكا قطع شد
به گزارش شیك بار معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در ۴ ماه و نیم ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل صادرات و واردات كالا از و به بنادر كشور ۴ درصد افزایش یافته است.
به گزارش شیك بار به نقل از مهر، جلیل اسلامی بامداد امروز در نشست خبری گرامیداشت روز دریانورد با اشاره به اینكه استكبار، تحریم را به صنعت دریایی ما تحمیل كرده است، تصریح كرد: استكبار تا به امروز نتوانسته به اهداف خود كه زمین گیر كردن صنعت دریایی است، برسد.
وی درباره استفاده از سوخت كم سولفور در شناورها اظهار داشت: تا آخر سال ۲۰۲۰ باید به سوخت نیم درصد سولفور برسیم كه باآنكه پالایشگاه های ما ظرفیت هایی دارند اما شركت های دانش بنیان توانسته اند در فرآیندهایی خارج از پالایشگاه ها، این سوخت را تولید كنند و نمونه آنرا در سازمان بنادر به ثبت برسانند.
وی درباره امكان تولید سوخت كم سولفور در داخل كشور اضافه كرد: میزان مصرف سوخت كشتیرانی در ایران سالانه یك و نیم میلیون تن است كه هم امكان تولید آنرا در داخل داریم و هم با تولیدكنندگان خارجی این نوع سوخت، مذاكراتی داشته ایم.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره میزان تردد كالا در بنادر كشور در شرایط تحریمی، خاطرنشان كرد: در ۴ ماه و نیم ابتدایی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۴ درصدی صادرات و واردات كالا از بنادر كشور را شاهد بوده ایم.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر درباره ترخیص كالاهای اساس اظهار داشت: سازمان بنادر مسئول ترخیص كالا نیست و گمرك باید كالاهای اساسی و صنعتی را ترخیص كند. در بندر امام خمینی (ره) ۳ میلیون تن ظرفیت تخلیه و انبارگیری درجا بوجود آورده ایم. در این بندر شرایط كاملا عادی است.
اسلامی با اشاره به اینكه ۱۳۰ هزار نفر دریانورد داریم، افزود: سالانه ۵۰۰ نفر دریانورد از راه ۴ دانشگاه دریایی تربیت می شوند و به همین میزان هم تقاضای سالانه شركت های كشتیرانی ماست. ۱۲۵ دریانورد بانو داریم اما تحریم ها و كاهش تردد كشتی های خارجی سبب بیكاری برخی از دریانوردان شده است.
وی درباره لایروبی اروند اظهار داشت: بعد از سفر رئیس جمهور به عراق و مذاكراتی كه در این زمینه انجام شد، پیشرفت مذاكرات دو كشور روند خوبی داشته است و سازمان بنادر به نمایندگی از وزارت امور خارجه در این مذاكرات شركت می كند. اما زمان آغاز لایروبی اروند به علت اختلافات دو طرف بر سر مسائل مرزی هنوز شروع نشده است اما انجام آن قطعی است.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی درباره صید ترال آبزیان توسط شناورهای چینی خاطرنشان كرد: مجوزهای این مورد را سازمان شیلات صادر می كند اما ورود نیروهای نظامی و امنیتی به این مورد و توقف برخی از شناورهای صیادی خارجی نشان داد مشكلاتی در این زمینه وجود داشته است. جلیل اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره توقف سوآپ نفتی اظهار داشت: سواپ نفتی پیش از تحریم ها، یك فرایند شكننده و پرزحمت بود و ساختار این بیزینس بگونه ای است كه به سختی انجام می شود. وی ادامه داد: هم اكنون سوآپ نفتی در بندر نكا به علت تحریم ها قطع شده است اما بندر امیرآباد در شمال كشور، فعالیت های دیگر خویش را غیر از سوآپ نفتی ادامه می دهد چون كه آیتم سوآپ نفتی در سال گذشته و گذشته در بندر نكا بعنوان زیرمجموعه بندر امیرآباد كاهش پیدا كرد. امیدواریم در نشست روز گذشته موافقتنامه ایران و تركمنستان با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی، مبحث سوآپ نفتی مطرح شده و مثمر ثمر واقع شود. وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره توقف نفتكش ایرانی «گریس ۱» كه در جبل الطارق از جانب انگلیس متوقف شده است، اظهار داشت: انگلیسی ها با علل اشتباه و ناشی از غرض ورزی، نفتكش ایرانی را متوقف كردند اما آنها علاقه مندی خویش را برای حل مبحث نشان دادند. اسناد رفع این مشكل میان دو طرف رد و بدل شده و در آینده بسیار نزدیك، مشكل نفتكش ایرانی حل شده و با پرچم ایران به تجارت خود ادامه می دهد. اسلامی در مورد توقف نفتكش انگلیس در بندرعباس اظهار داشت: بعد از توقف نفتكش انگلیسی، آمریكا و انگلیس خواستند فضاسازی كنند تا ترتیبات ممنوعیت تردد در هرمز ایجاد كنند اما هیچ كشوری به این طرح نپیوست كه از نظر ما شكست خورده است. به قول وی، نیروهای نظامی ما در خلیج فارس برای كشتیرانی دنیا امنیت بوجود آورده اند و هیچ كشوری نباید نگران تردد از خلیج فارس با پرچم خود باشد. اسلامی درباره افزایش بیمه نفتكش ها اظهار داشت: ۳۵ درصد انرژی جهان از تنگه هرمز جابجا می شود كه تنش های اخیر سبب افزایش بیمه كشتیرانی خصوصا در حوزه نفتكش ها شده است كه علت آن دغدغه خریداران انرژی و همینطور شركت های حمل انرژی است. معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی افزود: ۱۳ فروند مغروقه در اروند داریم كه دو فروند به نام های سارا و خانیان به علت بزرگتر بودن برای خارج سازی از اولویت بیشتری برخوردار می باشند اما سال قبل ۸ فروند مغروقه از آبراهه خور موسی در بندر امام بعنوان دومین بندر بزرگ كشور خارج و این آبراهه پاكسازی شد. وی ادامه داد: كشتی های خارج شده به فروش می رسد اما هزینه پاكسازی اروند و آبراهه ها كه عموما به علت غرق شدن كشتی ها در زمان جنگ آلوده شده اند، از درآمد حاصل از فروش این كشتی های مغروقه بیشتر است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب