نگاه طرح تفصیلی منطقه 22 به سوژه مال سازی
شیك بار: معاون شهردار تهران كاهش بارگذاری، توجه به محیط زیست و توسعه حمل و نقل عمومی را از اركان اساسی طرح تفصیلی منطقه 22 دانست.
به گزارش شیك بار به نقل از مهر، عبدالرضا گلپایگانی درباره پیشینه تهیه طرح تفصیلی منطقه ۲۲ اظهار داشت: طرح تفصیلی این منطقه بعنوان طرحی ویژه به دستور شورای عالی معماری و شهرسازی در سال ۹۳ از طرف شهرداری و شورای شهر تهران مورد پیگیری قرار|گرفت تا طی آن لطمه هایی كه بارگذاری های سنگینی كه در طرح تفصیلی دیده شده بود، تعدیل شود. وی افزود: در این دوره از مدیریت شهری با فشار كاری بالا و با انجام كارشناسی های متوالی، سوژه طرح تفصیلی منطقه ۲۲ دنبال و در نهایت اواخر سال قبل كلیات این طرح در كمیسیون ماده ۵ تصویب گردید. البته به واسطه مغایرت های اساسی این طرح با طرح جامع، طرح تفصیلی منطقه ۲۲ برای تصویب نهایی به شورای عالی معماری و شهرسازی رفت. گلپایگانی با تاكید بر لزوم انجام كار كارشناسی برای اجرای این طرح اظهار داشت: بنا به طرح تفصیلی و قواعد و مقرراتی كه در گذشته وجود داشته و البته تصمیماتی كه مدیریت شهری قبل گرفته بود، در منطقه ۲۲ توافقات سنگین و بارگذاری های بسیاری انجام شد كه اگر تمام این توافقات عملی می شد با شرایط دشواری رو به به رو بودیم. بطور مثال، در این منطقه با مجموعه «ایران مال» با مساحت یك میلیون و ۳۰۰ هزار متر مربع مواجه هستیم، این در شرایطی است كه بر طبق توافقاتی كه صورت گرفته بود یكی از نهادها كه قرار شد بطور انبوه برای كاركنان خود واحد مسكونی راه اندازی كند، برای ساخت مجموعه تجاری حدوداً ۴ برابر ایران مال با شهرداری توافق كرد. البته این حجم فضای تجاری قرار نبود در یك مكان ساخته شود اما در هر صورت در بخش های مختلف منطقه اتفاق می افتاد. وی اشاره كرد: یكی از اشكالات پیش رو كه نیاز به كار كارشناسی دقیق دارد توافقاتی است كه در دوره گذشته انجام شده، پولی بابت آن ستاندن و درآمدی هم برای شهرداری به وجود آورده است. یا مالك توافق كرده بود ۷۰ درصد از زمین را در اختیار شهرداری بگذارد و در ۳۰ درصد باقی مانده تعاونی مسكن بسازد. معاون شهردار تهران با اشاره به اینكه حل و فصل این موضوعات پیچیدگی های زیادی دارد و مواجهه با آنها باید بر طبق قانون و صلاح شهر صورت گیرد، اشاره كرد: این موارد نیاز به كار كارشناسی بسیار دقیقی دارند كه بخش زیادی از آن انجام شد تا تبعات اجتماعی این مساله برای ساكنین و مردم به حداقل برسد. گلپایگانی در پاسخ به این سوال كه تاكیدات ویژه طرح تفصیلی منطقه ۲۲ چیست، اظهار داشت: در این طرح اساس بر حفاظت از محیط زیست، توسعه حمل و نقل عمومی انبوه بر، كاهش سقف جمعیت پذیری، كاهش خطرپذیری كل شهر تهران، استفاده از ظرفیت های منطقه در شرایط بحرانی و تامین خدمات در مقیاس محله ای است. وی اشاره كرد: در واقع، سه ركن اساسی طرح تفصیلی منطقه ۲۲ كاهش بارگذاری، توجه به محیط زیست و توسعه حمل و نقل عمومی است. بگفته معاون شهردار تهران؛ در این طرح خط ویژه مترو برای منطقه ۲۲ كه به شبكه ریلی تهران متصل خواهد شد، دیده شده است. گلپایگانی در ادامه با اشاره به نگاه طرح تفصیلی منطقه ۲۲ به سوژه مال سازی عنوان كرد: در این مورد بر طبق ظرفیت های منطقه، مال سازی و بطور كلی بارگذاری های سنگینی كه در گذشته مستند به تفاسیری از طرح تفصیلی صورت گرفت، به شدت كاسته می شود. معاون شهردار تهران با اشاره به اینكه بر طبق آمار سال ۹۵، ۱۷۰ هزار نفر در این منطقه سكونت دارند، اضافه كرد: اگر اجرای طرح تفصیلی قبل ادامه می یافت جمعیت پذیری منطقه باید به عددی بالای ۶۰۰ هزار نفر می رسید، در صورتیكه در این طرح، سقف جمعیت پذیری به ۳۵۰ هزار نفر كاهش پیدا كرده است. وی در پاسخ به این سوال كه طرح تفصیلی منطقه ۲۲ تا چه اندازه می تواند جلوی ساخت و ساز ارگان های دولتی و بعضی از نهادها را بگیرد، اشاره كرد: ارگان های دولتی و نهادها به واسطه مصوبه ای كه هیات دولت در گذشته داشته قرار بود نیازهای سكونتی پرسنل خودرا در این منطقه تامین كنند، بدین جهت عموما افرادی كه در این محدوده سكونت دارند جزء طبقه متوسط محسوب می شوند، اما بحث تجاری منطقه به گونه ایدیگر است. گلپایگانی اظهار داشت: در نوع استفاده از زمین در منطقه ۲۲ در سال های گذشته گرفتار تحولاتی شدیم؛ بطور مثال در دهه ۷۰ عمدتاً بحث سكونتگاهی مطرح بود، اما هم اكنون با ساخت مال ها، یك تغییر رویكرد اتفاق افتاده كه قسمتی از آن كه به گردشگری مربوط است را باید حفظ نماییم. معاون شهردار تهران درانتها به مراحل بعدی اجرای طرح تفصیلی منطقه ۲۲ پرداخت و بیان كرد: بر طبق نظر شورای عالی معماری و شهرسازی ظرف یك ماه باید هماهنگی لازم بین مشاور طرح تفصیلی و طرح جامع حمل و نقل ریلی بوسیله كمیسیون حمل و نقل شورای شهر صورت بگیرد و سایر موضوعات جانبی نیز بررسی شوند. همین طور قسمتی از طرح جهت بررسی به كمیسیون ماده ۵ ارجاع داده می شود.
منبع: شیك بار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب