مهر گزارش می دهد؛

خیابان های دزفول در محاصره تاكسی ها، تعداد زیاد و درآمد كم

خیابان های دزفول در محاصره تاكسی ها، تعداد زیاد و درآمد كم

شیك بار: دزفول- تعداد زیاد تاكسی های خطی و افزایش شمار آژانس های تلفنی و بی سیم در دزفول كه بیش از ظرفیت شهر است باعث كاهش درآمد تاكسی داران و اعتراض آنها شده است.



خبرگزاری مهر- گروه استان ها- رویا رجبی: در گوشه و كنار خیابان های اصلی دزفول تاچشم كار می كند صف های تاكسی های خطی یا همان رنگ زرد معروف، خودنمایی می كند. در چهار گوشه مركز شهر دزفول یعنی تقاطع خیابان شریعتی و امام خمینی، صف های طویلی از تاكسی های خطی وجود دارد كه هر كدام دقایق و گاه ساعتی در انتظار پر شدن تاكسی خود می مانند؛ چه بسا در آن هنگام تاكسی های خطی كه به صورت گردشی كار می كنند و یا تاكسی های مسافربر شخصی با یك بوق مسافران را تشویق به سوار كردن كنند.
از سویی شواهد نشان داده است بالغ بر ۶۰ آژانس تلفنی و پنج تاكسی تلفنی بی سیم و اینترنتی هم در سطح شهر دزفول فعالیت می نمایند كه هر كدام از این آژانس ها بین ۱۰ تا ۲۰ تاكسی را در اختیار دارند.
موضوعی كه از همان ابتدا با یك حساب سرانگشتی نشان داده است این تعداد تاكسی بسیار بیشتر از ظرفیت یك شهر ۳۰۰ هزار نفری است كه اغلب قریب به اتفاق مردمش با خودروهای شخصی خود تردد می كنند.
هر چند بدیهی است؛ افزایش تعداد بیش از ظرفیت تاكسی های خطی و آژانس ها در دزفول نشان از بیكاری و یا كافی نبودن حقوق از شغل اول برای تامین مخارج زندگی است اما منطق می گوید هر چقدر تعداد این رانندگان بیشتر شود درآمد هم كاسته می شود و این امر می تواند به یك بحران در بین قشر تاكسی دار دزفول تبدیل گردد و زندگی خانواده های زیادی كه تنها راه امرار معاششان از این راه است را تحت شعاع قرار دهد.
حال سئوالی كه پیش می آید این است كه دستگاه های متولی و ناظر بر تاكسی داران و آژانس های تلفنی در دزفول بر چه مبنایی مجوز این تعداد تاكسی و آژانس را صادر كرده و همچنان هم این روند ادامه دارد در حالیكه خود شاهد كاهش و ركود بازار درآمدی این قشر هستند.
اعتراض بی نتیجه به كاهش درآمد
یكی از رانندگان تاكسی خطی دزفول در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار نمود: تمام خیابان های اصلی دزفول یعنی شریعتی، امام، طالقانی و منتظری مملو از تاكسی های خطی شده و از طرفی هر روز شاهد ورود تاكسی های اینترنتی و بی سیم با اسامی جدید هم هستیم به گونه ای كه گویی مقرر شده به اندازه تمام جمعیت دزفول، تاكسی و آژانس فعال شود.
علی نكویی كه به صورت گردشی فعالیت می كند و تاكسی تنها راه درآمد وی برای تامین مخارج خانواده است، اضافه كرد: تاكسی داشتن در دزفول با عنایت به شمار زیاد آنها، برای شغل اول بودن به صرفه نیست به گونه ای كه اگر من یا هم صنفانم در این هوای گرم از بامداد زود تا اواخر شب پیوسته و بدون استراحت مسافركشی نماییم صرفا ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار ریال درآمد خواهیم داشت این در شرایطی است كه روزانه بیش از ۱۰۰ هزار ریال از این درآمد برای بنزین و گاز هزینه می گردد.
این راننده تاكسی خطی افزود: برای خرید تاكسی در چند سال قبل ۲۶۰ میلیون ریال هزینه كردم كه ۱۰۰ میلیون ریال آن هزینه خط بود؛ ضمن اینكه سالیانه بیش از ۱۵ میلیون ریال هم برای بیمه پرداخت می نماییم كه این هزینه ها جدا از هزینه های متفرقه همچون استهلاك تاكسی است.
وی با انتقاد از تعداد زیاد تاكسی های خطی و آژانس در دزفول اظهار داشت: به همراه جمعی از هم صنفان با رجوع به سازمان تاكسیرانی اعتراض و نامه ای را هم امضا كردیم اما متاسفانه هیچ نتیجه مثبتی حاصل نشد و درآمد ما روز به روز در حال كاهش است.
هزینه ها زیاد است
حسن سبزقبا راننده ۲۸ ساله تاكسی خطی هم در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار نمود: پنج سال است كه با تاكسی خطی فعالیت می كنم و هر سال افزایش تعداد آژانس ها و تاكسی ها سبب كاهش چشمگیر درآمد ما شده است.

وی اضافه كرد: از بامداد تا شب در گرمای بالای ۵۰ درجه در خط می مانم و مسافر جابجا می كنم اما گاهی تمام درآمد شبانه روزم به ۲۰۰ هزار ریال نمی رسد.
این راننده تاكسی خطی عنوان كرد: از چند سال پیش سازمان تاكسیرانی محل خط ما را كه در چهارراه شریعتی قرار داشت به داخل كوچه تغییر داده كه اعتراضات ما از همان زمان تابحال ادامه دارد چون كه مسافری كه از چهارراه به سمت ما می آید در طول چند متر فاصله با مسیر كوچه، سوار بر تاكسی های گردشی، آژانس ها و حتی تاكسی های شخصی می گردد.
سبزقبا، تعداد تاكسی های موجود در خطی كه در آن مشغول فعالیت است را ۸۰ تاكسی برشمرد و اظهار داشت: روزانه تاكسی های گردشی زیادی هم مبادرت به سوار كردن مسافران خط ما می كنند.
وی افزود: چندی قبل مبادرت به خرید تاكسی مدل پژو كردم اما در عهده پرداخت قسط هشت میلیون ریالی وام آن ناتوان بودم؛ ازاین رو مجبور به خرید تاكسی مدل پیكان شدم؛ این یعنی خیلی از راننده تاكسی ها در كنار درآمد كم و هزینه های سوخت و استهلاك، قسط های گزاف خرید تاكسی را هم ماهیانه باید پرداخت كنند و در كنار پول بیمه سالانه و سایر هزینه های متفرقه، دیگر پولی برای مایحتاج منزل نمی ماند.
وجود ۱۲۰۰ تاكسی خطی در دزفول
در همین رابطه شهردار دزفول در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار نمود: بالغ بر یك هزار و ۲۰۰ تاكسی خطی با مجوز سازمان تاكسیرانی شهرداری در دزفول وجود دارد كه این تعداد تاكسی جدا از تاكسی های تلفنی، بی سیم و اینترنتی بوده كه دارای دفتر مجزا هستند.
محمدعلی دوایی فر با اشاره به اعتراضات رانندگان تاكسی های خطی در خصوص افزایش بی رویه تاكسی های تلفنی و بیسیم، اضافه كرد: بررسی های ما هم نشان داده است تعداد تاكسی های موجود در دزفول از نیاز جمعیت بسیار بالاتر است.
وی، اصلی ترین دلیل افزایش تقاضا برای كسب مجوز تاكسی خطی و آژانس های تلفنی را بیكاری عنوان نمود و اظهار داشت: با این حال، سازمان تاكسیرانی شهرداری دزفول عرضه مجوز را محدود كرده چون كه افزایش تاكسی ها درآمد این قشر را هم بسیار پائین آورده و این امر سبب بغرنج شدن وضعیت مالی خیلی از تاكسی داران شده به گونه ای كه عده ای از آنها تهدید به تحصن هم كرده اند.
شهردار دزفول افزود: قانون گذار اعلام نموده كه شهرداری مسئول حمل و نقل بار و مسافر در شهر است اما این حق و قانون به اداره صنعت هم داده شده به گونه ای كه در حوزه تاكسیرانی صدور مجوز و نظارت بر عهده شهرداری است اما در زمینه تاكسی های تلفنی صدور مجوز بر عهده اداره صنعت و نظارت بر عهده شهرداری تعیین شده است.
دوایی فر با اشاره به اینكه قانون گذار دو سازمان را مسئول صدور مجوز و نظارت بر آژانس های تلفنی و بیسیم عنوان كرده است، اظهار داشت: هیچ تعاملی بین دو سازمان شهرداری و صنعت و معدن دزفول، وجود ندارد و همین موازی كاری سبب شده تا كنترل تعداد آژانس ها و نیازسنجی از عهده ما خارج و درآمد تاكسی داران هم پائین بیاید.
شورای ترافیك ورود كند
وی با انتقاد از عدم همكاری و استعلام اداره صنعت هنگام صدور مجوز برای آژانس های تلفنی جدید، خاطرنشان كرد: با حضور در شورای ترافیك استان خواهان تعیین تكلیف هر چه زودتر این مورد برای برقراری توازن و مشخص شدن دقیق وظایف شهرداری و اداره صنعت در این خصوص شدیم؛ دبیر شورای ترافیك هم وعده داد كه آئین نامه ای تنظیم و ابلاغ خواهد نمود اما با وجود پیگیری مختلف تابحال این آئین نامه به آژانس ها و دو سازمان مذكور ابلاغ نشده است.
دوایی فر افزود: در این بین یك مصوبه كلی ابلاغ گردیده كه صدور مجوز تاكسی های تلفنی بر عهده اداره صنعت و مدیریت آنها بر عهده شهرداری است اما نوع و نحوه عملكرد تشریح نشده است.

شهردار دزفول بابیان اینكه تعدادی تاكسی اینترنتی هم با دریافت مجوز از تهران در حال فعالیت در دزفول هستند، اضافه كرد: اگر آئین نامه مذكور هرچه سریعتر ابلاغ و در آن محدودیت هایی برای صدور مجوز آژانس های تلفنی و بیسیم ذكر شود می توان نسبت به مدیریت افزایش بی رویه تاكسی های تلفنی و بی سیم و اینترنتی در دزفول در جهت جلوگیری از كاهش روز به روز درآمد رانندگان این قشر امیدوار بود.
دوایی فر همینطور اظهار نمود: از آنجایی كه اداره صنعت به هر تقاضایی مجوز می دهد بروز موارد ناخوشایند هم از عوامل نگران كننده است؛ بعنوان مثال یك آژانس تلفنی یا بی سیم تعداد زیادی راننده و تاكسی را به خدمت می گیرد بدون آنكه ظرفیت و صلاحیت رانندگان به درستی بررسی شود درحالی كه درصورت بروز مشكل همه به دنبال مقصر خواهند گشت و این زیبنده نیست.
وی بیان كرد: شهرداری و اداره صنعت می توانند در زمینه آژانس های تلفنی دخل و تصرف كنند چون كه از گذشته پرونده تعدادی از این آژانس ها در اختیار سازمان تاكسیرانی شهرداری است اما متاسفانه هیچ كنترلی بر روی تاكسی های بی سیم در سطح شهر وجود ندارد و از طرفی تاكسی های اینترنتی هم بدون توجه به وضعیت بازار كار با مجوز كشوری به راحتی فعالیت می نمایند.
شهردار دزفول اظهار داشت: بطور قطع اگر قانون تمام مراحل صدور مجوز و مدیریت آژانس های تلفنی و بیسیم را هم همانند تاكسی های خطی به شهرداری سپرده بود اكنون شاهد این معضل در دزفول نبودیم؛ هر چند امیدوار هستیم با برنامه ریزی و پیگیری هایی كه درحال انجام است، هرچه زودتر آشفته بازار افزایش بی رویه تاكسی های تلفنی، بیسیم و اینترنتی به آرامش برسد و معضل كاهش درآمد تاكسی های خطی هم به سرانجام مثبتی برسد.
۶۰ دفتر آژانس در دزفول
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دزفول هم در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار نمود: در سطح شهرستان دزفول ۱۲۰ دفتر آژانس تلفنی وجود دارد كه از این تعداد، ۶۰ دفتر آژانس در سطح شهر دزفول مستقر هستند ضمن اینكه هر كدام از این آژانس ها تعدادی خودرو و راننده در اختیار دارند.
مهراب عبدالهی اضافه كرد: دو دفتر تاكسی بیسیم و سه آژانس اینترنتی هم در دزفول مشغول فعالیت هستند كه از بین سه آژانس اینترنتی فعالیت دو آژانس، به علت عدم برخورداری از مجوز، غیرقانونی بوده و بزودی توسط اتاق اصناف با برخورد قانونی و پلمب مواجه خواهند شد.
وی اظهار داشت: قانون به صورت شفاف و واضح تعیین كرده كه صدور مجوز و مدیریت تاكسی های خطی در حوزه سازمان تاكسیرانی شهرداری و مجوز آژانس های تلفنی و تاكسی های بی سیم در حوزه اصناف است.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دزفول با اشاره به اینكه نظارت و مدیریت آژانس های تلفنی و بیسیم هم بر عهده اصناف است، اضافه كرد: دخالت شهرداری در حوزه آژانس های تلفنی غیرقانونی است. نقطه اختلاف اداره صنعت و معدن با شهرداری در مورد تاكسی های بیسیم است كه بر مبنای قانون و دیوان عدالت اداری مدیریت تاكسی های بیسیم هم در حوزه اصناف است و این اختلاف معنایی ندارد.
عبدالهی افزود: دو آژانس تلفنی از سال ها پیش با مجوز شهرداری دزفول مشغول به فعالیت شده اند كه این امر مغایر قانون است، ما به مبحث ورود كرده ایم تا دو آژانس مذكور مجوز خویش را از اصناف دریافت كنند، این مورد در شورای شهر گذشته هم مطرح و رای به نفع ما صادر شد اما تابحال نتیجه ای حاصل نشده و ما همچنان پیگیر این امر هستیم.
عبدالهی با اشاره به اینكه مجوز تاكسی های بیسیم از اتاق اصناف ایران دریافت شده و آنها حق فعالیت دارند، اظهار داشت: فعالیت این تاكسی ها منع قانونی ندارد.
صدور مجوز در جهت اشتغالزایی
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت دزفول در پاسخ به این سئوال كه آیا اداره صنعت دزفول در جهت تولید توازن برنامه ای برای تولید محدودیت در عرضه مجوزهای جدید دارد یا خیرتوضیح داد: تمامی آیین نامه ها به صورت كشوری و مستقیم از جانب وزارتخانه ها تعیین و ابلاغ می شوند؛ به عبارتی دست ما بسته است و قانون به ما اجازه تعیین تكلیف و تولید محدودیت نمی دهد.
عبدالهی با تاكید بر اینكه اداره صنعت ضابطه ای برای عدم عرضه مجوز به آژانس های تلفنی و بیسیم ندارد، افزود: در سال های گذشته امكان تولید یكسری محدودیت ها همچون تعیین حدود صنفی وجود داشت مثلا تعیین می شد كه فاصله یك آژانس تلفنی تا آژانس بعدی هزار متر باشد اما برپایه قانون جدید نظام صنفی مصوب سال ۱۳۹۲ حدود صنفی و سایر محدودیت ها برداشته شد چون كه قانون گذار به ایجاد اشتغال و وارد كردن تاكسی داران به فضای رقابت و تقاضا تاكید داشت.
وی افزود: ازاین رو قانون جدید نظام صنفی ابلاغ نمود كه در جهت پشتیبانی از اشتغال تمامی مجوزهای تاسیس تاكسی های تلفنی و بی سیم بررسی و عرضه شوند تا با ورود آژانس ها و بی سیم ها درفضای رقابت و تقاضا رضایتمندی عمومی مردم حاصل شود و مردم برپایه عملكرد و خصوصیت های هرآژانس حق انتخاب بیشتری داشته باشند.
تعامل متولیان، راه نجات تاكسی داران
بدیهی است راننده تاكسی شدن راه نجات و كورسوی امیدبرای افراد زیادی است كه با وجود داشتن مدارك بالای تحصیلی و یا بازنشستگی بابیكاری و یا ناتوانی در تامین معاش خانواده دست و پنجه نرم می كنند.
اما اگر قرار باشد بدون كار كارشناسی و بدون توجه به ظرفیت شهر همچنان براین آمار اضافه شود آن كورسوی امید هم ازبین خواهد رفت ازاین رو به نظر می آید دستگاه های در رابطه با این حوزه نیاز به برگزاری جلسات مشتركی برای رسیدگی به مشكلات رانندگان تاكسی در سطح شهر دزفول دارند تا به مشكلات این قشر كه به علت بیكاری و گرانی تعداد آنها بیشتر از استاندارد مدنظر است، رسیدگی كنند.

1397/04/22
23:57:57
5.0 / 5
2512
تگهای خبر: بار , تاكسی , تجارت , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری