برنامه هفتم و تکلیف قانونی بر زمین مانده وزارت نفت در صنعت بانکرینگ

برنامه هفتم و تکلیف قانونی بر زمین مانده وزارت نفت در صنعت بانکرینگ

به گزارش شیک بار، با وجود تکلیف قانونی وزارت نفت در ماده ۶۲ برنامه هفتم برای تدوین و تصویب آئین نامه صنعت بانکرینگ، فرصت سوزی های این وزارت خانه برای رسیدن به هدف بانکرینگ در برنامه هفتم ادامه دارد.


به گزارش شیک بار به نقل از ایسنا، بانکرینگ به مثابه پمب بنزین دریایی برای خرده فروشی فراورده های سنگین پالایشی (از جمله نفت کوره و نفت گاز) جهت تأمین سوخت کشتی هاست. امروزه فعالیت بانکرینگ به یک صنعت تبدیل گشته است؛ چونکه مجموعه ای از عملیات نفتی (ذخیره سازی مواد، انتقال و بارگیری در خشکی) و عملیات دریایی (حمل مواد نفتی، تحویل به کشتی های عبوری) و در کنار آن عرضه خدمات جانبی گسترده همچون تأمین آب و آذوقه، عرضه خدمات فنی و مهندسی، پزشکی و بهداشتی، امکان اسکان خدمه و تعویض خدمه کشتی، جمع آوری پسماندهای نفتی و زباله های کشتی، خدمات تعمیر و تعویض قطعات اصلی و یدکی و غیره را دربر میگیرد که جملگی آنها موجبات رونق و شکوفایی بنادر یک کشور را از جهات مختلف فراهم می آورد.
برای کشوری که حدود ۱۸۰۰ کیلومتر ساحل مشرف به دومین گلوگاه اقتصادی جهان بعد از کانال سوئز یعنی تنگه هرمز دارد، استفاده از ظرفیت موجود برای بهره برداری اقتصادی و سیاسی اهمیت دارد. موقعیت ژئوپلیتیک ایران در منطقه و دسترسی به آب های آزاد و آبراهه های بین المللی که در خلیج فارس و تنگه هرمز قرار دارد در نقشه زیر مشخص می باشد.

علی‎رغم مزایای نسبی مهم ایران در صنعت بانکرینگ همچون موقعیت جغرافیایی مناسب و صادرات سالانه حدود ۱۵ میلیون تن نفت کوره با این وجود آمار اعلامی حاکی از آنست آمار بانکرینگ در کشور طی سالهای اخیر حدود یک میلیون تن بوده است و عملا زنجیره ارزش صنعت بانکرینگ شکل نگرفته است. این درحالی است که هم اکنون بندر فجیره امارات بواسطه نفت کوره دریافتی از ایران و عراق به قطب دوم بانکرینگ در دنیا تبدیل گشته است و سالانه به بیشتر از ۱۲۰۰۰ کشتی خدمات دریایی عرضه می کند و درآمدهای مهمی از این محل دارد.

توسعه صنعت بانکرینگ در برنامه هفتم

با عنایت به تأکیدات مقام معظم رهبری بر اقتصاد دریا محور طی سیاست های کلی برنامه هفتم، مجلس شورای اسلامی در ماده ۶۲ این برنامه چشم انداز قانونی صنعت بانکرینگ که یکی از مصادیق التزام به اقتصاد دریا می باشد را به شرح زیر تصویب نمود.
« ماده ۶۲- به منظور افزایش سهم کشور از بازار عرضه سوخت و خدمات جانبی به کشتیها (بنکرینگ) در منطقه خلیج فارس و دریای عمان با اولویت بنادر شهید رجایی و قشم به میزان سوخت رسانی سالانه حداقل پنج میلیون تن به همراه خدمات جانبی، اقدامات زیر در طول اجرای برنامه صورت می گیرد:
الف- وزارت نفت مکلف است نسبت به تولید و تحویل نفت کوره کم­سولفور نیم درصدی (۵/۰%) با رشد سالانه بیست و پنج درصد (۲۵%) به شرکتهای عرضه کننده خدمات جانبی به کشتیها (بنکرینگ) و تسهیل فرایندهای واردات و تهیه سوخت بر مبنای استانداردهای سوخت رسانی دریایی اقدام نماید.
تبصره- به منظور تأمین پایدار خوراک متقاضیان تولید نفت کوره کم­سولفور نیم درصدی (۵/۰%)، اولویت بخشی اختصاص نفت کوره صادراتی به شرکتهای ارائه­کننده خدمات جانبی به کشتیها (بنکرینگ)، تسهیل فرایندهای واردات و تهیه سوخت برای کاربردهای سوخت رسانی دریایی و تنظیم مقررات در ارتباط با عملیات شرکتهای سوخت رسان، وزارت نفت مکلف است با همکاری وزارت راه و شهرسازی، آئین نامه اجرائی مورد نیاز را تهیه نموده و به تصویب هیأت وزیران برساند.
ب- وزارت راه و شهرسازی مکلف است نسبت به واگذاری حق بهره برداری زمین به بخش خصوصی و غیردولتی با رعایت قوانین و مقررات برای عملیات راه اندازی زیرساخت خدمات جانبی به کشتیها (بنکرینگ) اقدام نماید.
وزارت خانه های نفت و راه و شهرسازی مکلفند گزارش عملکرد این ماده را هر شش ماه یک مرتبه به کمیسیون انرژی مجلس ارسال کنند.»
همانطور که ملاحظه می شود مطابق این ماده قانونی وزارت نفت مکلف است برپایه شاخصهای اشاره شده در بند الف و تبصره آن، آئین نامه مورد نیاز صنعت بانکرینگ را در هیأت وزیران به تصویب برساند. تصویب این آئین نامه در صورت حل مسائلی همچون تأمین خوراک واحدهای گوگردزدایی نفت کوره و اولویت بخشی فروش نفت کوره به شرکتهای بانکرینگ به جای صادرات به امارات نقش برجسته ی در اقبال سرمایه گذاران به این حوزه و افزایش بازار کشور در صنعت بانکرینگ دارد.
با وجود این که بیشتر از سه ماه از ابلاغ برنامه هفتم می گذرد پیگیری ها نشان داده است تابحال آئین نامه ای از جانب وزارت نفت به دولت ارسال نشده است و همچنان ریل فرصت سوزی کشور در بانکرینگ به پیش می رود. این در حالیست که مطابق مصاحبه مسؤلان سازمان بنادر و دریانوردی، آئین نامه اشاره شده با همکاری وزارت نفت، سازمان بنادر و سایر ذی نفعان این صنعت طی جلسات کارشناسی گوناگونی تدوین شده است.



1403/08/11
11:52:53
5.0 / 5
78
تگهای خبر: بار , تولید , خدمات , زمین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری