پیشگیری از کسری بودجه با دریافت مالیات از فراریان مالیاتی

پیشگیری از کسری بودجه با دریافت مالیات از فراریان مالیاتی

به گزارش شیک بار، یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه از بخش رسمی و آشکار اقتصاد کشورمان مالیات ستانی صورت می گیرد ولی از بخش غیررسمی به علت پیدا و نهان نبودن هیچ گونه مالیاتی دریافت نمی گردد، به ضرورت ایجاد سامانه یکپارچه رصد و پایش تراکنش های پولی و مالی اشاره نمود و اظهار داشت: بدون شک از برکات این تصمیم اینست که دیگر شاهد کسری بودجه دولت نخواهیم بود و با سرزیر شدن آن می توانیم از تولید داخل حمایت کرده و بودجه طرح های نیمه تمام در کشور را تأمین نماییم.


عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: در اغلب کشورهای بزرگ و کوچک جهان شاهد آن هستیم که کمترین تراکنش بانکی تحت پایش و رصد نهادهای دولتی قرار می گیرد.
وی ادامه داد: به بیانی دیگر دولت به دنبال تحقق شفاف سازی جریان های اقتصادی می باشد تا اگر کار و فعالیت اقتصادی صورت پذیرفت از آنها مالیات ستانی صورت گیرد بنابراین بدون اذن دولت هر گونه انتقال وجه ای صورت نمی گیرد.
این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: اما در کشورمان شاهد آن هستیم که این امر طبیعی گاهی غلط انگاشته می شود و ضد این حق طبیعی دولت جوسازی و جریان سازی رسانه ای گسترده ای صورت می گیرد.
شیخی تصریح کرد: حجم اقتصاد کشورمان الان ۷ برابر میزانی است که گاها نهادهای همچون بانک مرکزی و مرکز ملی آمار اعلام می کنند و طبیعتا مالیات ستانی از این اقتصاد هم باید ۷ برابر بیشتر از میزان فعلی باشد.
وی با تشبیه فرایند مالیات ستانی در کشورمان به کوه یخ خاطرنشان کرد: از بخش رسمی و آشکار اقتصاد کشورمان مالیات ستانی صورت می گیرد ولی از بخش غیررسمی به علت پیدا و نهان نبودن هیچ گونه مالیاتی دریافت نمی شود و ما شاهد فرار مالیاتی گسترده ای در کشور هستیم.
این عضو هیأت علمی دانشگاه خاطرنشان کرد: تنها راهکار دریافت مالیات آن است که سامانه یکپارچه رصد و پایش تراکنش های پولی و مالی متمرکز در بانک مرکزی تشکیل و راه اندازی شود تا همه اشخاصی که در قسمت غیر مولد اقتصاد فعال و مالیات پرداخت نمی کنند زیر چتر مالیات آورده و از فرار مالیاتی گسترده در کشور جلوگیری شود.
شیخی اضافه کرد: بدون شک از برکات این تصمیم اینست که دیگر شاهد کسری بودجه دولت نخواهیم بود و با سرزیر شدن آن می توانیم از تولید داخل حمایت کرده و بودجه طرح های نیمه تمام در کشور را تأمین نماییم.



منبع:

1403/08/01
11:21:22
5.0 / 5
17
تگهای خبر: تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
Shikbar شیک بار
shikbar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت شیك بار محفوظ است

شیك بار

حمل و نقل و باربری