همه انتظارات دانش بنیان ها از دولت پزشکیان
به گزارش شیک بار، پزشکیان، رئیس جمهور کشور در نخستین سخنرانی خود پس از تنفیذ اعلام نمود که زمان پاسخگویی به انتظارات از امروز شروع می شود و این در شرایطی است که دانش بنیان ها با گودال ها و سدهای بلندی چون مسائل مالی، سیاستگذاری های ناگهانی، عدم امکان گشایش LC، رفع تعهدات ارزی و غیره مواجهند و آنها انتظار دارند که از الان رئیس جمهور منتخبشان به همه این چالش ها پاسخ مناسبی دهد.
به گزارش شیک بار به نقل از ایسنا، با برگزاری مراسم تنفیذ مسعود پزشکیان در مجلس شورای اسلامی، دولت چهاردهم کار خودرا در حالی رسما شروع کرد که مطالبات انباشته شده زیادی در عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باقی مانده و دولت باید به همه آنها پاسخ مناسب دهد تا کشور بتواند از این دوره گذار به سلامت عبور کند.
رئیس جمهوری اسلامی ایران در اولین سخنرانی خود بعد از تنفیذ با تأکید بر این که همچنان خاک پای ملت شریف و بزرگوار ایران هستم که آگاهانه در این میدان پا نهادند و با رای خود به تغییر، بار سنگینی را در شرایطی خطیر به دوش این حقیر قرار دادند، اظهار داشت: آنان که به من یا به نامزدهای رقیب رای دادند و یا حتی از سر دغدغه مندی و نقد و اعتراض وارد عرصه انتخاب نشدند، انتظار و تحول را پیش روی نظام، من و دولت آینده نهادند که زمان پاسخگویی به آن از امروز شروع می شود.
در این میان شرکت های دانش بنیان که پیشران توسعه اقتصادی و رفاه جامعه تلقی می شوند، با گودال های عمیق و دیوارهای بلندی در راه رشد خود مواجه گشته اند که عبور از آنها برای تعدادی از فناوران با مرگ همیشگی همراه بوده است.
مسائل ملی، نبود جسارت تصمیم گیری، سیاستگذاری های آن به آن و لحظه ای، نادیده گرفتن اجرای قوانین، رفع تحریم ها و مشکلات دیپلماسی و عدم فرهنگ سازی در توجه به تولید داخل از اهم چالش هایی است که دانش بنیان ها با آن مواجهند و انتظار دارند که دولت پزشکیان با همکاری سایر دستگاه های مرتبط آنها را مرتفع کند.
نقش معاونت علمی در بهره گیری از فناوری های لبه دانش
حسین اسماعیلی، عضو هیات مدیره و مدیر تجاری یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس با اشاره به برخی نارضایتی ها در عرصه پسماند در شهرهای شمالی، اظهار داشت: در آخرین سفر رئیس جمهور شهید به مازندران، مساله و معضل اول این استان را پسماند ذکر کردند، ولی متاسفانه معاونت علمی که متولی پشتیبانی از شرکت های دانش بنیان است و طی پروسه بازدید از مجموعه ما، مجوز دانش بنیانی برای ما صادر کرده است، حتی برای یک دفعه نسبت به معرفی طرح ما به مسؤولان اقدام نکرده است.
اسماعیلی، نخستین انتظار از دولت آینده را موضوع اعتماد به جوانان عنوان نمود و اظهار داشت: وقتی به پروسه تجاری سازی و فروش محصولات دانش بنیان دقت کنیم، مشاهده می شود که اعتماد به شرکت های دانش بنیان در کشور وجود ندارد. در شعار، از اعتماد به جوانان و میدان دادن به آنها و استفاده از آنها به خوبی سخنرانی می شود؛ ولی در پای میدان، این رویکرد وجود ندارد.
وی اشاره کرد: همین طور انتظار داریم که در دولت آینده نقش ارتباطی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در بین شرکت های دانش بنیان، صنعت و جامعه پررنگ تر باشد. ۹۰ درصد از مشتریان محصول ما از میان دولتی ها و نهادهای حکومتی است و نقش معاونت علمی بسیار پررنگ تر و فعال تر باید باشد. متاسفانه ریل گذاری های اشتباهی انجام شده است و می توان اظهار داشت که در آن زمان که این ریل گذاری ها صورت گرفته، این تکنولوژی های جدید برای امحاء زباله نبوده اند و الان نیاز داریم که این ریل گذاری ها تغییر کند.
اسماعیلی با تأکید بر لزوم «شجاعت» در تصمیم گیری ها در دولت، اظهار داشت: ما اعتقاد نداریم که کل بازار ایران در اختیار دانش بنیان های داخلی باشد، ولی وقتی یک فناوری نوین خلق می شود، ارزش یک دفعه آزمودن را دارد. در مناظرات دائما صحبت از تجربیات کشورهای موفق می شد و یک فناوری موفق در عرصه محیط زیستی زباله پیش روی ما قرار دارد و کشورهای پیشرفته دنیا هم از آن بهره می برند و انتظار داریم که به مزیت های فناوری های داخلی توجه گردد. یکی از مزایایی که سامانه ما دارد، این است که ۹۰ درصد از قطعات آن ساخت داخل است و ۱۰ درصد مابقی آن هم در بازار داخلی موجود است و نیازی به واردات آنها نیست.
یک بام و دوهوای تولید دارو
دکتر رضا سید حسینی، معاون اجرائی یکی از شرکت های فعال در عرصه تولید دارو مسائل مالی را یکی از چالش های مهم شرکت های دانش بنیان عنوان نمود که فعالیت این مجموعه ها را تحت تاثیر قرار داده است و اضافه کرد: بیمارانی که داروی فاکتور ۸ مصرف می کنند، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و اگر قرار بود هزینه این دارو از طرف بیماران دریافت شود، ماهانه باید ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت می کردند.
وی اظهار داشت: ولی از طرف دیگر برای بازپرداخت، بیمه شرایطی را به وجود آورده است که ما در مقاطعی توانایی پرداخت هزینه های تولید را نداریم؛ چونکه به سبب کمبود نقدینگی که در سیر تامین دارو وجود دارد، به کرات با شرایطی مواجه شدیم که پلاسما را با همه سختی هایی که دارد، تهیه و برای تولید دارو به خارج ارسال کردیم و پس از یک سال در اختیار شرکت های توزیع دارو قرار دادیم و این شرکت ها، داروها را در بین بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه ها توزیع کردند، ولی متاسفانه بازپرداخت پول ها با مشکلاتی روبه رو شده که این مشکلات ما را با چالش های بزرگتری روبرو می کند.
حسینی اشاره کرد: انتظاری که از دولت داریم، این است که دولت سیاست ثابتی داشته باشد؛ چونکه ما به کرات با این مساله مواجه شدیم که با رفتن یک دولت و آمدن دولت بعدی، سیاست ها تغییر کرده و این تغییر سیاست ها منجر به این شده که همه سرمایه گذاری ها و برنامه ریزی های انجام شده، ناکارآمد شود و چالش های بزرگتری را ایجاد می کند، به شکلی که نتوانستیم به آسانی با این مشکلات سازگار شویم.
مدیر اجرائی این شرکت دانش بنیان افزود: همین طور انتظار می رود که از شرکت های دانش بنیان و تولیدی که تلاش دارند قسمتی از مشکلات جامعه را مرتفع کنند، حمایت شود. اگر مجموعه هایی مانند این شرکت دانش بنیان در کشور رشد نمی کرد، هم تامین داروهای مورد نیاز بیماران مبتلا به هموفیلی با دشواری مواجه می شد و هم جامعه و بیماران باید هزینه های هنگفتی برای تامین آنها متقبل می شدند.
مشکلات دانش بنیان ها به اکوسیستم نوآوری کشور مربوط نمی شود
افشین کلاهی، رئیس مجمع تشکل های دانش بنیان هم در میزگرد اخیر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این مجمع را مدافع شرکت های دانش بنیان توصیف کرد و اظهار داشت: این مجموعه از قدیمی ترین شرکت های دانش بنیان کشور محسوب می شود، به شکلی که جزء ۶۰ شرکت اولی هستیم که از طرف معاونت علمی ریاست جمهوری، دانش بنیانی آنها احراز شد.
وی با اعلان اینکه در این سال ها سعی کردیم که شرکت های دانش بنیان موفق تر از قبل فعالیت کنند، یکی از اقدامات مجمع تشکل های دانش بنیان را پیگیری تصویب قانون دانش بنیان دانست که در نهایت به تصویب رسید.
کلاهی، با تأکید بر این که مشکلات شرکت های دانش بنیان مربوط به اکوسیستم دانش بنیانی کشور نیست، بلکه این چالش ها خارج از اکوسیستم هستند، اشاره کرد: ما محیطی داریم که شامل معاونت علمی ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، وزارت علوم، پارک های علم و فناوری می شود که یک مجموعه گلخانه ای را برای شرکت های دانش بنیان مهیا کرده اند تا این شرکتها بتوانند از امکانات و حمایت های تعریف شده، استفاده کنند، ولی وقتی شرکت های دانش بنیان و فناور وارد دنیای واقعی می شوند، مشکلاتی دارند که شرکت های غیر دانش بنیان هم با آنها روبرو هستند و این چالش ها هم پیچیده نیستند، ولی بسیار آزاردهنده هستند.
کلاهی یکی از این چالش ها را تاثیرگذاری برخی سازمان ها و نهادها بر روی فعالیت شرکت های دانش بنیان ذکر کرد و اظهار داشت: سازمان تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی، سازمان محیط زیست، مؤسسه استاندارد و همین طور وزارت صمت در حوزه صادرات و واردات نمونه هایی از این سازمان ها هستند.
وی با تأکید بر این که هم اکنون واردات و صادرات برای شرکتها بسیار دشوار شده است، اضافه کرد: جای دیگری که شرکتها با مشکل مواجه می شوند، محیط های کسب وکار است؛ رویه های موجود در حوزه تصمیم گیری ها طولانی مدت نیست و قوانین و مقررات خلق الساعه و بخشنامه های عجیب و پیچیده وضع می شود و گاهی سازمان ها، بخشنامه هایی را وضع می کنند که با بخشنامه های سایر دستگاه تداخل داشته و مطابقت ندارد.
رئیس مجمع تشکل های دانش بنیان با انتقاد از این که از ۳ ماه گذشته تا حالا هیچ ارزی برای واردات به شرکتها پرداخت نشده است، اظهار داشت: تعدادی از شرکتها نیاز به تولید مواد اولیه برای تولید دارند و از طرف دیگر شرکتها برای صادرات محصولات خود با مشکلاتی مواجهند.
وی چالش دیگر شرکتها را «بازار» عنوان نمود و اظهار داشت: متاسفانه بازار داخلی یک بازار رقابتی نیست و آنقدر شرکت های وابسته و خصولتی در کشور به وجود آمده که نمی توان با آنها رقابت کرد. درست است که از شرکت های دانش بنیان حمایت می شود و برای آنها مشوق هایی چون ترک تشریف مناقصه در نظر گرفته می شود، ولی در عمل زور آنها به شرکت های خصولتی نمی رسد.
کلاهی، نمونه این اقدامات را در عرصه اینترنت اشیاء عنوان نمود و در این زمینه توضیح داد: در این جهت یکی از نهادها قرارداد ترک تشریفات مناقصه حدود ۲۰۰ میلیون دلاری با یکی از شرکت های وابسته به وزارت راه منعقد کرد و از این طرح ۲۰۰ تا ۳۰۰ شرکت دانش بنیان و فناور فعال در عرصه اینترنت اشیاء بیکار شدند و برای ادامه حیات خود باید از آن مجموعه وابسته به وزارت راه پروژه بگیرند.
رویکرد توجه به دانش بنیان ها ادامه یابد
دکتر سید محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری با اعلان اینکه رئیس جمهور و تیمشان باید ادامه دهنده مشی رئیس جمهوری شهیدمان باشند، اظهار داشت: تلاش ما در طول این مدت این بوده است که در مکتب رئیس جمهور شهید به خدمتگزاری در عرصه فناوری بپردازیم.
وی ادامه داد: این مشی خدمت و فرهنگی که از طرف آیت الله رییسی پایه گذاری شد و رویکرد جدیدی از خدمتگزاری در جایگاه ریاست جمهوری به عنوان بالاترین جایگاه، تعریف شد، کار را برای دولت های آینده دشوار کرد و آرزوی توفیق برای دولت چهاردهم در ادامه راه رئیس جمهور شهید را دارم.
کرباسی با اعلان اینکه مطالبه گری در ملت ایران به وجود آمده و انتظار از دولت و شخص رئیس جمهور بمراتب ارتقاء یافته است، اشاره کرد: یکی از اولویت های این ستاد، بومی سازی در توسعه شبکه ملی اطلاعات است تا در بزنگاه ها شاهد این نباشیم که خریدهای بزرگ خارجی رخ دهد و شوکی به حوزه دانش بنیان خصوصاً در عرصه فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد شود.
وی افزود: بدین جهت این نخستین انتظار ما است که همانطور که رئیس جمهور شهیدمان تاکید و اعتماد زیادی به شرکت های دانش بنیان داشت، این رویکرد ادامه یابد.
دولت چهاردهم به توسعه فناوری فضایی شتاب بیشتری دهد
دکتر حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران اظهار داشت: در صنعت فضایی در ۳ سال قبل ۱۲ پرتاب فضایی شامل ۱۰ پرتاب بومی و دو پرتاب بین المللی داشته ایم، اظهار داشت: این دستاورد در قیاس با ادوار ۱۰ سال قبل رکوردی شمرده می شود، ضمن آنکه پروژه های مختلفی با بخش خصوصی داشتیم. حدود نزدیک به یک هزار میلیارد تومان همکاری با بخش خصوصی داشتیم که در تاریخ صنعت فضایی کشور بی نظیر است و در سایه این همکاری، کارهای خوبی در صنعت فضایی بخش خصوصی اجرائی شد.
رئیس سازمان فضایی اشاره کرد: اینها حاصل تلاش یک دولت پرکار و پرانرژی است که شبانه روز درحال کار بوده است و طبیعتا این امر در گرو انتخاب مردم است و انتظار می رود رئیس جمهور منتخب مردم بتواند این شتاب را بیشتر کند و توقفی در این صنعت ایجاد نکند.
سالاریه افزود: رئیس جمهور باید به صنعت فضایی رونق دهد تا اتفاقات بهتری در دولت چهاردهم رقم بخورد.
وی با اعلان اینکه فناوری فضایی نمونه ای از توسعه فناوری در کشور است، اشاره کرد: سایر حوزه های فناوری در کشور نیازمند توجه ویژه هستند و دولت می تواند با نگاه و پیگیری هایی که دارد، شتاب حوزه های فناورانه و حوزه های اقتصادی و زیر ساختی دیگر را رونق دهد و کیفیت زندگی را در بین آحاد مردم ارتقاء بخشد.
شکل گیری و رشد اکوسیستم فناوری از مسیر توجه دولت آینده به نوآوری
احسان ابراهیمی، مدیر مرکز نوآوری و فناوری حوزه نفت و گاز با اعلان اینکه شاخصی با عنوان «نوآوری جهانی» و یا GLOBAL INNOVATION INDEX تعریف شده است که برمبنای آن رتبه نوآوری کشورها تعیین می شود. این شاخص برمبنای ارکان نهادها، پیچیدگی های موجود کسب وکارها، زیرساخت ها، سرمایه انسانی و پژوهش، خروجی دانش و فناوری، خروجی های خلاقانه و پیچیدگی بازار شکل گرفته است، افزود: طبق گزارش انتشار یافته در سال ۲۰۲۳ رتبه ایران در این شاخص ۶۲ بوده است. در این بین کمترین امتیازات تعلق یافته از وضعیت نوآوری ایران در عرصه نهادها (رتبه ۱۳۱)، پیچیدگی کسب وکارها رتبه ۱۱۷ و زیرساخت ها رتبه ۹۷ گزارش شد. این اعداد نشان میدهد در عرصه هایی که نقش دولت و حاکمیت قانون در آنها مشهود است، وضعیت بمراتب ضعیف تری داریم. در صورتیکه از نظر فاکتورهایی چون نوآوری و خروجی های فناوری از رتبه های بهتری برخوردار هستیم، حتی در سالیان اخیر هم در بعضی از این فاکتورها رتبه های ۲ و ۳ را هم کسب کرده ایم.
ابراهیمی تصریح کرد: اگر دولت از این بخش ها بیرون رود، این حوزه ها آمادگی پیدا خواهند کرد تا اکوسیستم های قوی تری را شکل دهند و بازیگران مهمی چون شرکت ها، دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان، شتابدهنده ها، شبکه های فناوری، استارت آپ های کوچک بتوانند نقش آفرینی کنند تا این شرکت های کوچک بتوانند به شرکت های بزرگ و نقش آفرین تبدیل شوند.
وی با اعلان اینکه ساختار قانون گذاری فعلی دست اندازهایی را برای توسعه این بخش ایجادکرده است، اظهار داشت: از طرفی به فرصت ها و گشایش هایی که طی ۵-۶ سال قبل برای ورود بخش های خصوصی به بخش صنعت ایجاد شده، باید توجه ویژه ای داشت و باید به این فکر نماییم که چطور میتوان نوآوری ها را در این بخش ها تعریف کرد و توسعه داد.
رونق کشاورزی و صنعت دانش بنیان در سایه پشتیبانی از کارآفرینی
مهیار رفعتی، یکی از فعالان حوزه کارآفرینی اظهار داشت: سال ها است که موضوع راهبردی اقتصاد دانش بنیان و تولید ملی بطور ویژه مورد توجه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بوده و در بیانات ایشان مورد تاکید قرار گرفته و این در حالیست که بخشنامه های مختلفی در حد ابلاغیه باقی مانده و به مرحله عملیاتی که بتوان در سطح کشور به طور واضح شاهد رونق دانش بنیانی باشیم، نرسیده است.
این فعال کارآفرینی و دانش بنیان کشور افزود: یکی از نکاتی که در موضوع حیاتی و مهم کارآفرینی و دانش بنیان باید مورد توجه قرار گیرد، ایجاد همبستگی و تعاملات سازنده میان سازمان های ذیربط، مسؤولین استانی و روستاها و دانشگاه به عنوان یکی اضلاع شکوفایی دانش بنیان شدن است.
رفعتی افزود: توجه به دانشجو و دانشگاه برای حضور در این حلقه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چونکه نقش اصلی در گسترش دانش بنیانی شدن اقتصاد کشور دارند. در این جهت باید یک بسیج و انسجام گسترده بین نهادها، سازمان ها، شورایاری ها و ارگان های ذی ربط و تعامل آنها با دانشگاه شکل بگیرد که نیازمند وحدت و تعاملات سازنده بین دستگاهی است.
وی از مسؤولین ذیربط و دولت چهاردهم درخواست نمود که به این مهم نگاه درخور توجهی داشته باشند تا به مفهوم واقعی و در عمل شاهد شکوفایی و رونق موضوع راهبردی دانش بنیان و کارآفرینی در راستای رسیدن به اقتصاد دانش بنیانی در سطح کشور باشیم.
آینده اقتصاد خلاق و رئیس دولت چهاردهم
مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اظهار داشت: طی سالهای اخیر در دنیا توجه ویژه ای به حوزه صنایع خلاق شده است. در ایران هنوز به جایگاه مناسبی در عرصه صنایع خلاق نرسیده ایم.
وی بیان کرد: در دولت سیزدهم، شهید رئیسی نگاه ویژه ای به مساله فرهنگ داشتند و به اهمیت این مساله پی برده بودند. ما از رئیس دولت چهاردهم انتظار داریم، اهمیت این مساله را درک کند و این مسیر را ادامه دهد و با سرمایه گذاری مناسب در عرصه صنایع خلاق یک قدم و یک پله هم جلوتر ببرد. گو اینکه حالا بسیار از کشورهای دنیا مساله صنایع خلاق، لایه اول توجه حاکمیت و دولت شان قرار گرفته است.
حسنلو اظهار داشت: انتظار می رود به سبب اهمیت این حوزه همان گونه که حالا حوزه دانش بنیان در صدر حاکمیت ایران قرار گرفته است و شعار سال برای آن تعیین می شود، این اتفاق هم در این زمینه رخ دهد.
مدیریت منابع آب
اتحادیه انجمن های علوم آب در امتداد مسؤولیت علمی و اجتماعی خود با تبیین لیستی از چالش های پیش رو و ارائه راهبردها و راه حل ها و اولویت های حل این چالش ها در عرصه آب، انتظارات خودرا از دولت چهاردهم جهت پیگیری مجدانه آن مطرح نمودند.
این انجمن چالش های حوزه آب را به این شرح بیان کردند:
۱- وقوع حوادث طبیعی و تغییرات اقلیمی، سیل و خشکسالی و کاهش بارندگی ها و از سویی بروز بحران کم آبی، در کنار ادامه نتایج منفی زیست محیطی، خسارات سیل خشکسالی و هدر رفت میلیاردها متر مکعب منابع باارزش آب
۲- کاهش منابع آب، افت سطح آب در آبخوان ها و در نتیجه فرونشست دشت ها، شور شدن منابع آبی، بیابان زایی و تشدید وقوع ریزگرد، تشدید فرسایش خاک و رسوب گذاری در مخازن سدها، خشک شدن تالاب ها، خشک شدن قنوات
۳- ناکارآمدی ها و اتخاذ روش های غلط، بهینه نبودن مصرف منابع آبی و هدر رفت آب طی ادوار گذشته، پایین بودن راندمان مصرف آب در کشاورزی و ناکارآمدی مدیریتی
۴- افزایش تقاضای آب و هم افزایش مناقشات محلی، منطقه ای و بین المللی برای حقابه
۵- مدیریت ناکارآمد منابع آب و ساختار بخشی نگر به همراه مشکل ریشه ای موجود در نظام مالکیت آب و زمین و نظام بهره برداری
۶- تهدید جدی امنیت غذایی کشور به سبب شرایط بحرانی حاکم بر منابع آب
۷- توسعه شهرها، صنایع و کشاورزی بدون توجه به دسترسی به منابع آبی و دست اندازی مداوم به سایر حقابه ها و هم وقوع سیلاب در حوضه های شهری به سبب مدیریت نادرست توسعه شهری، عدم رعایت حریم های منابع آبی و رودخانه های کشور در ساخت و سازها و توسعه شهری و روستایی.
پیشنهادات خود به دولت چهاردهم را این چنین بیان کردند:
* حمایت لازم برای صیانت از منابع طبیعی به ویژه آب و خاک و برقراری مدیریت جامع و یکپارچه آبخیزداری بر حوزه های آبخیز و نهادسازی فرابخشی مبنی بر تقسیمات حوضه ای با هدف:
-تعادل بخشی و جبران کسری آبخوان ها به عنوان اولویت اول مشکلات بحران روز منابع آب در کشور و صیانت از ذخایر منابع آب با اقدامات غیر متمرکز آبخیزداری و آبخوانداری در گستره کشور
- مهار سیلاب ها و بهره برداری بهینه از منابع طبیعی حوضه ها به خصوص منابع آب با رعایت اصول پایداری و ظرفیت تجدیدپذیری در بهره برداری
- حفاظت خاک، کاهش فرسایش منابع باارزش خاک کشور و افزایش توان اکولوژیک، حفظ و احیای توان هیدرولوژیکی و تنوع زیستی آبخیزهای کشور با مدیریت جامع و بهم پیوسته آب و محیط زیست در قالب مدیریت جامع حوزه های آبخیز
- افزایش درآمد آبخیزنشینان و توسعه اقتصادی کشور مبتنی بر راندمان بهینه از منابع آب - اتخاذ سیاست مناسب و ساز و کار هماهنگی بین بخشی و نظارت بر اثربخشی طرح های آب و خاک و راندمان منابع آب شامل آب آبی، خاکستری و یا آب سبز و توسعه پوشش گیاهی در مقیاس حوضه های آبخیز کشور
- ایجاد ساز و کار مناسب بمنظور رعایت تناسب در اجرای طرح های سدسازی، تعادل بخشی، آبخیزداری، آبخوان داری و شبکه های آبیاری، تجهیز و تسطیح اراضی
- اتخاذ سیاست مناسب و استقرار سامانه هوشمند بمنظور راندمان مناسب آب، حفظ حریم های منابع آبی، از نظر استاندارد و محدودیت های آبی در ساخت و ساز و توسعه شهری و روستایی.
کاهش انگیزه های صادراتی دانش بنیان ها با سیاستگذاری های عمومی
صدرا سپهری، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در گفت و گو با ایسنا، گفت: این شرکت در سال ۹۹ متشکل از ۵ متخصص فعالیت خودرا شروع کرد و در طول این مدت توانست مجوزهای سازمان غذا و دارو را برای تولید تجهیزات پزشکی و پروانه بهره برداری را از وزارت صنعت، معدن و تجارت و احراز دانش بنیانی را از معاونت علمی ریاست جمهوری دریافت کند.
وی مقاصد صادراتی این شرکت را کشورهای روسیه و تعدادی از کشورهای خاورمیانه همچون عمان و عراق دانست و اظهار داشت: یکی از چالش های صادراتی ارز حاصل از صادرات است که ما مجبور هستیم در سامانه «نیما» به قیمت دولتی عرضه نماییم. با توجه به این که حجم صادرات و واردات شرکت های دانش بنیان نسبت به شرکت های تجاری کمتر است، نمی توانیم ارز به دست آمده را مصرف نماییم و ناچاریم ارز به دست آمده از صادرات را با نرخ تعیین شده در تالار نیما، در سامانه نیما عرضه نماییم.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، اشاره کرد: این رویکرد سبب کاهش انگیزه صادراتی شرکت های دانش بنیان خواهد شد، البته قول ها و تصمیماتی برای حل این چالش گرفته شده که برمبنای آن شرکت های دانش بنیان از این قانون معاف شوند.
«گمرک»، «رفع ۴ ماهه تعهد ارزی» و «عدم گشایش LC» چالش های صادراتی فناوران
خسرو حیدری، مدیر عامل یکی از شرکت های دانش بنیان در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: هم اکنون این شرکت ۱۴ محصول دانش بنیان را در سبد محصولات خود دارد که ۱۰ مورد از این محصولات جزء محصولات نوع ۱ محسوب می شوند و دو مورد آنها در دسته محصولات نوع ۲ قرار دارند.
حیدری با اشاره به توانمندی صادراتی این شرکت، اشاره کرد: در سال قبل حدود یک و نیم میلیون دلار به کشورهای اطراف و سایر کشورهای جهان صادرات داشته ایم، ولی این مسیر بسادگی به دست نیامده است.
وی با اشاره به چالش های صادراتی شرکت های دانش بنیان، اظهار داشت: با اهمیت ترین چالش های ما دراین زمینه، این است که ارز حاصل از صادرات را باید در مدت ۴ ماه رفع تعهد نماییم، ولی نیاز است شرایطی فراهم گردد که مدت زمان رفع تعهد شرکتها طولانی تر شود؛ چونکه ما از یک طرف محصولات خودرا به وزارت بهداشت و یا مراکز درمانی ارائه می دهیم و از جانب دیگر مطالبات ما از این مراکز خیلی دیر محقق می شود.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان، اظهار داشت: تحقق دیر هنگام مطالبات در حالی است که سرمایه در گردش ما با محدودیت هایی مواجه می باشد و اگر بخواهیم از منابع جاری بانکها بهره برداری نماییم، با بهره های سنگینی اعطا می شود.
وی، چالش های گمرکی را از دیگر چالش های شرکت های دانش بنیان در عرصه صادرات دانست و اضافه کرد: مشکل عمده دیگری که داریم، این است که ما قادر به رقابت با سایر کشورها نیستیم، چونکه شرکت های سایر کشورها، محصولات خودرا بصورت شرایطی واگذار می کنند، ولی ما این توان مالی را نداریم که با اهمیت ترین دلیل آن عدم امکان گشایش LC برای شرکت های ایرانی است. گشایش ال سی در تجارت یک مزیت مناسب برای شرکتها است و وجود شرایط تحریم بر فعالیت ما اثرگذار می باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب