معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران تاكید كرد؛
ضرورت تشکیل مرکز مدیریت یکپارچه حمل و نقل عمومی
به گزارش شیک بار شفیعی با اعلان اینکه در تهران مدهای حمل و نقلی کاملا بصورت مستقل مدیریت می شوند که مشکل زاست، اظهار داشت: تشکیل مرکز مدیریت یکپارچه حمل و نقل عمومی می تواند کمک شایانی به حل این مشکل کند.
به گزارش شیک بار به نقل از مهر، سید مجتبی شفیعی در اولین جلسه قرارگاه حمل و نقل عمومی و پاک با تاکید بر توجه به اهمیت حوزه حمل و نقل در شهر تهران اظهار نمود: در زمینه شهری از یک جهاتی دو نوع مد کلی حمل و نقل مطرح است؛ یعنی حمل و نقل شخصی و حمل و نقل عمومی که شامل تاکسی، ون ها، مینی بوس، اتوبوس، اتوبوس های بی آرتی، حمل و نقل ریلی، مدهای اشتراکی مانند دوچرخه های برقی اشتراکی و اسکوترهای برقی اشتراکی و خودرو های اشتراکی که در دنیا استفاده می شود. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اضافه کرد: در زمینه عملکردی حمل و نقل، کمتر از ۲۰ میلیون مسافر در تهران جابجا می شود که باید به این هدف برسیم که ۷۵ درصد از آنها در قالب حمل و نقل عمومی جابجا شوند؛ علاوه بر این در زمینه دولت؛ وزارت کشور، وزارت اقتصاد، وزارت صنعت در زمینه تامین ناوگان، وزارت نفت بمنظور تهاتر با نفت و مصرف سوخت، سازمان مدیریت و برنامه، وزارت راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست می توانند در حوزه حمل و نقل مؤثر باشند و به ما کمک کنند؛ همین طور همکاری با ناجا، ارتباط با شبکه های بیمه و همکاری با مجلس برای حمایت درباره قوانین و مقررات و ارتباط با رسانه ها از اهمیت برخوردارست. هماهنگی با یک سری ارگان های غیر دولتی و همکاری با بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی نیز ضرورت دارد. وی افزود: از زمینه های اصلی در مدیریت عرصه حمل و نقل عمومی تهران تجهیزات متحرک یا ناوگان است که دو موضوع توسعه و نوسازی ناوگان را شامل می شود؛ تجهیزات ثابت شامل خطوط و تجهیزات ثابت در ایستگاه ها می شود. موضوع بعدی مدیریت و بهره برداری است که توسعه و نوسازی سخت افزاری و توسعه و بهبود نرم افزاری را شامل می شود. شفیعی اشاره کرد: در تهران مدها کاملاً بصورت مستقل مدیریت می شوند که مشکلاتی ایجاد می کند؛ بدین سبب تشکیل مرکز مدیریت یکپارچه حمل و نقل عمومی بعنوان یکی از مصوبات راهبردی این جلسه می تواند کمک شایانی به حل این مشکل نماید. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: حمل و نقل پاک بعنوان دومین موضوع این قرارگاه دارای زمینه هایی مانند سوخت و انرژی است که مواردی همچون کمیته سوخت و سوخت های جایگزین را در بر می گیرد. همین طور حمل و نقل غیر موتوری و برقی سازی حمل و نقل نیز شامل این بحث می شود. شفیعی عنوان کرد: قوانین بالادستی مرتبط مانند قانون برنامه پنج ساله، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، قانون پشتیبانی از سامانه های حمل و نقل ریلی شهری، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، قانون هوای پاک و قانون هدفمندسازی یارانه ها در این قرارگاه مورد توجه قرار می گیرند. وی درباره تغییرات سالانه سفر در شهر تهران توضیح داد: تعداد سفر در شهر تهران از ۱۸ میلیون سفر در سال ۹۳ به ۱۹.۴ میلیون سفر هم اکنون رسیده و پیش بینی می شود در سال ۱۴۲۰ به ۳۰ میلیون سفر برسد. تبدیل اتوبوسرانی به یک شرکت تک بعدی جابجایی مسافر ضرورت دارد بهرام نکاحی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز در این نشست بیان کرد: مدیریت حمل و نقل بار مسافر، پیاده مداری را نیز شامل می شود، در حقیقت اگر در مدیریت جابجایی افراد نیز برنامه ریزی درست نشود شاهد اتفاقات ناگواری خواهیم بود و مثال آن نیز حادثه ای است که در منا رقم خورد. وی ادامه داد: از مشکلات اتوبوسرانی این است که انحصار جابجایی مسافر به اتوبوسرانی داده شده اما در خیلی از موارد مانند سرویس مدارس این مسأله از اختیار ما خارج است بدین سبب تبدیل اتوبوسرانی به یک شرکت تک بعدی جابجایی مسافر ضرورت دارد، همین طور الگو سازی در حمل و نقل عمومی از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه گردد. نکاحی افزود: ۲۲۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی داریم که ۸۰۰ هزار نفر را روزانه جابجا می کنند بطوریکه شامل ۴ درصد از حمل و نقل عمومی می شود. باید به سمتی برویم که ۷۵۰۰ دستگاه و ۴ میلیون جابجایی داشته باشیم و این سهم را از ۴ به ۱۸ درصد برسانیم. مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اظهار داشت: اهدافی مانند فرهنگ سازی حمل و نقل، افزایش راندمان و اصلاح فرایندها، بهبود زیرساخت نوسازی و بازسازی ناوگان، توسعه پشتیبانی، تقویت منابع مالی، بهبود پروسه خصوصی سازی، ارتقا ایمنی و امنیت مد نظر است که برنامه هایی برای رسیدن به آنها مطرح گردیده است. همین طور برنامه های توسعه ناوگان در سال ۱۴۰۱ افزایش اتوبوس ها به ۶۶۷۵ دستگاه است در صورتیکه اتوبوس فعال موجود ۲۰۰۰ دستگاه است، در بحث سرویس مدارس نیز پیشنهاد می نماییم که ۲۰۰ دستگاه اتوبوس ویژه سرویس مدارس خریداری شود. وی درباره برنامه های در رابطه با تحول خدمات اتوبوسرانی اشاره کرد: مواردی مانند خرید و بهره برداری از اتوبوس برقی، بهره برداری از موزه اتوبوسرانی در برج میلاد، ایجاد قرارگاه رشد و توسعه خدمات اتوبوسرانی، بهره برداری از خط برندینگ (طراحی خط ویژه ای در تراز ویژه اتوبوسرانی)، بهره برداری از کارخانه نوآوری اتوبوسرانی پایتخت و ایجاد درآمد پایدار بوسیله تبلیغات ایستگاه ها و اتوبوس ها همچون این برنامه هاست. نکاحی اظهار نمود: در بحث چالش های تخصیص و تامین راننده؛ مواردی مانند خروج ۵۰۰ راننده در آخر سال ۱۴۰۰ و ۳۲۰ راننده تا اختتام ۱۴۰۱ مطرح است و نیاز به برون سپاری ناوگان به روش هایی مانند برون سپاری بهره برداری از ناوگان، برون سپاری مالکین و بهره برداری و تامین ناوگان توسط بخش خصوصی و خرید خدمت وجود دارد. وی عنوان کرد: برای رسیدن به ۷۵۰۰ دستگاه نیازمند تامین پایانه ها و افزایش مساحت اماکن در اختیار هستیم؛ پایانه های اتوبوسرانی بعنوان تأسیسات شهری محسوب می شوند و ایده خارج کردن آنها از شهر به هیچ وجه ایده مناسبی نیست چونکه هزینه های بیشتری ایجاد می کند؛ همین طور ۲۰۰ دستگاه اتوبوس اسقاطی داریم که سالهاست در توقف گاه هستند و نیاز به تعیین تکلیف دارند. علاوه بر این راه اندازی میز گفتگو با راننده های اتوبوس، مردم و مسئولین را در شرکت اتوبوسرانی مدنظر قرار دادیم. انعقاد قرارداد خرید اتوبوس های جدید تا ۳ ماه آینده رسول محمدی راستین مدیرعامل اتحادیه اتوبوسرانی های شهری کشور در ادامه این جلسه اظهار داشت: از سال ۸۹ هیچ برنامه نوسازی در بحث اتوبوس عملیاتی نشد و تعداد اتوبوس ها در کشور از تعداد ۲۴ هزار دستگاه در سال ۹۲ به ۱۹ هزار دستگاه هم اکنون رسیده در صورتیکه باید به ۳۵ هزار دستگاه می رسید. وی با اشاره به این که ۸۰ درصد اتوبوس ها در کشور فرسوده است، بیان کرد: با استقرار دولت جدید برنامه نوسازی ناوگان حمل و نقل به جد پیگیری می شود؛ در قالب برنامه تهاتر نفت به وزارت کشور اجازه داده شده از محل فروش نفت ۵۰۰ میلیون یورو برای تامین ۵ هزار دستگاه اتوبوس اختصاص داده شود که البته این مبلغ ۳، ۶۰۰ دستگاه را کفاف می دهد که ظرف ۳ ماه آتی این قراردادها عملیاتی می شود؛ امیدواریم ۱۵۰۰ دستگاه از این محل و سایر محل های مشخص شده به تهران ارائه شود. ورود ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی تا آخر سال به پایتخت محمدی راستین اضافه کرد: از دو سال قبل روی موضوع اتوبوس برقی کار کردیم و با ۵ شرکت تولید کننده اتوبوس های برقی مذاکره کردیم. هفته آتی قرارداد ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را منعقد می نماییم که ۵۰۰ دستگاه از آن سهم تهران خواهد بود و مقرر است تا آخر سال تحویل شود. تکمیل خطوط ۷ گانه مترو و اجرای خطوط باقی مانده در سال جاری در ادامه این جلسه مسعود درستی مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه با اعلان اینکه تکمیل خطوط ۷ گانه و شروع و اجرائی کردن سایر خطوط با اهمیت ترین برنامه های ما در سال ۱۴۰۱ خواهند بود؛ تصریح کرد: ظرفیتی در دولت برای تامین ناوگان وجود دارد که دو هزار واگن را دولت برای کلانشهرها تامین کند و از این تعداد ۱۰۵۰ واگن برای شهرداری تهران است که باید در این دوره این را مدنظر قرار دهیم. همین طور در بعضی خطوط از ۴ خط باقیمانده مترو که ۱۵۸ کیلومتر طول و ۱۳۸ ایستگاه دارد، نیاز به مطالعات بیشتری وجود دارد. ۶ پروژه در دست اقدام سازمان پایانه ها مهدی وحدت کار مدیرعامل سازمان پایانه ها و پارک سوارهای شهر تهران نیز اظهار داشت: در زمینه بار و پایانه ۶ پروژه و اقدام از قبیل تکمیل و افتتاح پایانه جدید شرق، امکان سنجی انتقال و توسعه پایانه مسافربری در جنوب غربی تهران، پیاده سازی مدل هوشمند مدیریت پایانه ها در زمینه بار و مسافر، راه اندازی چهار هاب لجستیک شهر تهران، تمهید شرایط مدل کسب وکار اینترنتی در حمل و نقل مسافر بین شهری، واکاوی و بهره برداری از فرصت های درآمدزا در زمینه های بار و پایانه های مسافربری برای سال ۱۴۰۱ مدنظر است. مشکلات مالی مانع استفاده از ظرفیت کامل واگن سازی شده است محمود مقدمی سرپرست شرکت واگن سازی تهران در این نشست اظهار داشت: ظرفیت ما با فراهم کردن همه شرایط، ساخت ۳۵۰ دستگاه واگن در سال است ولی به سبب تامین نشدن مالی پروژه ها نمی توانیم از ظرفیت ها استفاده کنیم؛ اورهال واگن ها در پایانه های تعمیرگاهی در حال انجام می باشد که ظرفیت آنها محدود است و در نهایت ۲ رام قطار را اورهال می کند. می توان تیم های موازی را برای اورهال تشکیل و افزایش داد تا زمان اورهال قطارها کاهش پیدا کند. ۵۰ درصد ناوگان تاکسیرانی فرسوده است
در ادامه مهدی اسماعیل بگی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی ضمن تاکید بر سبک کردن سازمان تاکسیرانی و انتقال تعدادی از وظایف اجرائی آن به شهرداری های مناطق اضافه کرد: موضوع هوشمندسازی را که مقوله هایی مانند فرایندهای اجرائی و داخلی سازمان، حمل و نقل عمومی و خصوصی، پرداخت الکترونیک و استفاده از مزایای آن و نظارت را در برمی گیرد باید پیگیری نماییم. وی با اشاره به این که بیش از ۵۰ درصد ناوگان تاکسیرانی فرسوده است و نیاز به نوسازی ناوگان وجود دارد، بیان کرد: با توجه به این که منابع ما محدود است نوسازی را باید در جاهایی انجام دهیم که بیشترین بازدهی و ضرورت را دارند. البته بخش زیادی از تثبیت پروسه نوسازی انجام شده است. بگفته اسماعیل بگی، هم اکنون ۳۱.۵ میلیون تومان قیمت اسقاط هر تاکسی است در صورتیکه تا چند ماه پیش این قیمت، ۲۰ میلیون تومان بود؛ این نکته مهمی است. علاوه بر این باید از ظرفیت اجتماعی تاکسیرانان استفاده کنیم؛ در کنار این موارد باید دقت کنیم که در بحث یکپارچه سازی حمل و نقل به مدهای موتوری و پیاده توجه نشده است و این مدها نیاز به متولی جدی دارند. ۷ درصد فرسودگی ناوگان موجب آلودگی ۲۸ درصدی هوا می شود میرزایی قمی سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز در جلسه مذکور اشاره کرد: با ناوگان بنزینی فرسوده هر چقدر هم نوسازی ناوگان را انجام دهیم اما به ازای آن اسقاط انجام ندهیم؛ مشکل آلودگی هوا حل نمی گردد و تأثیر چشم گیر در کاهش آلودگی هوا نخواهیم داشت. ناوگان فرسوده با ۷ درصد فرسودگی منشأ ۳۸ درصد آلودگی است. وی با اشاره به اثر بخشی اجرای معاینه فنی اشاره کرد: پیشنهاد ما این است که ظرفیت استعلام دوربین ها را در بحث معاینه فنی بالاتر ببریم چونکه هم اکنون وزارت کشور آنرا کاهش داده است؛ نکته دیگر درباره معاینه فنی این که تا سال ۹۶ تعداد مراجعات افزایشی بوده اما در سه سال اخیر، مراجعات در خط مستقیمی سیر کرده است. سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلان اینکه سهم اتوبوسرانی در تولید ذرات آلاینده ۵.۷ درصد است و غلظت این ذرات معلق در بعضی مناطق مرکزی شهر به ۱۰ درصد نیز می رسد، اظهار داشت: همین طور موتورسیکلت ها ۶ درصد از حمل و نقل روزانه تهران را به خود اختصاص می دهند که این عدد در ساعات اوج ترافیک، به ۱۳ درصد می رسد. بدین سبب توجه به آلایندگی موتورها و افزایش استفاده از موتورهای برقی بوسیله مدلهای مختلف از اهمیت بسیاری برخوردارست. در نخستین جلسه قرارگاه توسعه حمل و نقل عمومی و پاک که در محل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه برگزار شد، علیرضا زاکانی شهردار تهران، سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل عمومی و ترافیک شهرداری تهران، بهرام نکاحی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، مسعود درستی مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه، مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، مهدی اسماعیل بگی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، مهدی وحدت کار مدیرعامل سازمان پایانه ها و پارک سوارهای شهر تهران، محمد مهدی میرزایی قمی سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران، رسول محمدی راستین مدیرعامل اتحادیه اتوبوسرانی های شهری کشور و محمود مقدمی سرپرست شرکت واگن سازی تهران حضور داشتند.
منبع: شیك بار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب