معاون وزیر راه در گزارش شیك بار
جزئیات ورود اتوبوس های بین شهری به سفرهای درون شهری
به گزارش شیك بار معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: مقرر است اتوبوس های بین شهری به جابه جایی مسافران شهرهای اقماری تهران و اتوبوس های حومه ای هم به انتقال مسافران درون شهری اقدام نمایند.
به گزارش شیك بار به نقل از مهر، حسن روحانی رئیس جمهور روز یكشنبه در نشست هیئت دولت از ورود اتوبوس های بین شهری به ناوگان حمل و نقل درون شهری اطلاع داد. اتفاقی كه به قول رئیس جمهور باآنكه برای جبران كاهش كمبود ناوگان حمل و نقل درون شهری و با هدف اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی تدوین شده، اما خیلی از كارشناسان حمل و نقل را متعجب كرد؛ چون كه هرچند پیش از این اتوبوس های درون شهری به ناوگان درون شهری به خصوص در سال های اخیر و در نقل و انتقال زائرین اربعین استفاده می شده، اما برعكس آن یعنی استفاده از اتوبوس های برون شهری برای حمل و نقل درون شهری مسبوق به سابقه نیست. ایده استفاده از اتوبوس های بین شهری در حمل و نقل مسافران درون شهری به یك هفته اخیر و طراحی آن هم گفته می شود كه به یكی از مقامات ارشد وزارت كشور برمی گردد كه این ایده در ستاد كرونا هم مطرح و مورد استقبال رئیس جمهور قرار گرفته است. در حالی ایرادات اساسی به این طرح وارد است كه مهمترین آنها، تفاوت قیمتی اتوبوس های بین شهری با درون شهری است كه سبب می شود تا مالك و سرمایه گذار این اتوبوس ها به دنبال كسب درآمد از طریق جابه جایی مسافران باشند به خصوص كه كرایه حمل مسافر درون و برون شهری تفاوت بالایی با هم دارند. ازاین رو مالك اتوبوس بین شهری نمی تواند هزینه استهلاك خودروی چند میلیاردی خود و هم تسهیلات سنگین و گران قیمت آنرا با كرایه حمل مسافر درون شهری و هم را جبران كند.
از طرفی، اتوبوس های برون شهری از قدرت و سرعت بسیار بالاتر و هم ارتفاع بلندترین نسبت به اتوبوس های درون شهری برخوردار می باشند كه عملاً امكان استفاده از آنها را در مسافت های كوتاه درون شهری ناممكن می كند.
نرخ كرایه هنوز مشخص نیست در همین راستا شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره استفاده از اتوبوس های برون شهری برای جابه جایی مسافران درون شهری تصریح كرد: ما در وزارت راه و شهرسازی آمادگی خود برای كمك رسانی به ستاد ملی مبارزه با كرونا و شهرداری تهران را اعلام نموده ایم. وی ادامه داد: قاعدتاً اتوبوس های بین شهری نمی توانند وارد درون شهرها شوند. چون كه هم به لحاظ سرمایه گذاری و تفاوت قیمتی و هم به لحاظ نوع كاربری، اتوبوس های بین شهری لوكس تر هستند و مالك اتوبوس ها، سرمایه گذاری كلانی برای خرید آنها كرده اند. معاون وزیر راه بیان داشت: ما در وزارت راه به متولیان حمل و نقل درون شهری پیشنهاد داده ایم با عنایت به این كه شهرداری ها مسئول جابه جایی مسافران شهرهای اقماری با شهرهای مادر و كلان شهرها هستند، اتوبوس هایی كه برای انتقال مسافران حومه ای استفاده می شوند، به داخل شهرها بیایند و اتوبوس های بین شهری هم مسافران شهرهای اقماری را منتقل كنند. وی در مورد كرایه حمل مسافران شهرهای حومه ای تهران با اتوبوس های بین شهری اظهار داشت: هنوز كرایه جابه جایی مسافران با اتوبوس های بین شهری تعیین نشده و مقرر است شهرداری تهران با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، نرخ كرایه حمل را تعیین كنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب